Úvod Umění Solitér Jaroslav Klápště v Galerii Šcigol
UměníVýstavy

Solitér Jaroslav Klápště v Galerii Šcigol

73

Populární žižkovská výstavní síň výtvarného umění, sídlící v Husově ulici číslo 17, zve od třetího června do pátého července na jedinečný výběr z grafického díla malíře a grafika Jaroslava Klápště (nar. 1923 v Záhoří u Turnova), který nás opustil v roce 1999, ve svých šestasedmdesáti letech. Práce tohoto enfant terrible minulého režimu jsou hojně vyhledávány znalci a sběrateli výtvarného umění.

Kunsthistorička Lenka Patková spolu s malířem a galeristou Michailem Šcigolem
Kunsthistorička Lenka Patková spolu s malířem a galeristou Michailem Šcigolem

Úvodního slova se několika větami zhostil šéf galerie, sám mezinárodně uznávaný malíř Michail Šcigol. Jaroslava Klápště a dvě desítky grafik větších rozměrů z let 1968 – 1998  pak hostům představila historička umění a kurátorka výstavy Mgr. Lenka Patková.
Žák Františka Tichého a Emila Filly absolvoval Vysokou školu uměleckoprůmyslovou v letech 1945 – 50. Již během studií se profiloval jako „zlobivé dítě“ odmítající oficiální směry a dogma a nechtěl tvořit v mantinelech tzv. socialistického realismu. Po několika neúspěšných pokusech (což bylo dáno slovy kunsthistoričky Patkové také jeho nesmlouvavou povahou a potřebou být sám) proniknout do komunity pražských umělců, se Klápště uchyluje zpět do rodného Turnova. Tady a v Čikváskách u Semil si tvoří mimo hlavní proud, bez oficialit a zájmu historiků umění či kritiků výtvarného umění. Jeho dílo obdivovali a propagovali přátelé spisovatelé, především Ludvík Kundera a Bohumil Hrabal, což mu ovšem „kádrově“ v normalizačních  časech sedmdesátých a osmdesátých let minulého století příliš nepomohlo. Široké umění milovné veřejnosti se dostává do povědomí s koncem let devadesátých, zvláště pak po monografii s příspěvkem Ivo Kořána. V ten čas má za sebou desítky a desítky obrazů od fantomů a děsů, andělů smrti, krajiny, portrétů i zátiší. Po celý svůj tvůrčí život s paletou v ruce experimentuje s barvami, perspektivou, tvary i geometrií. Nejinak je tomu i v jeho černobílé grafice.

Mostecké obdobíDSC_0002-001

Zlomovou událostí ve výtvarném životě Jaroslava Klápště byla v polovině sedmdesátých letech návštěva starého města Mostu, které muselo ustoupit celospolečenskému zájmu v rámci těžby uhlí. Zpočátku maloval popisné obrazy místa, ale časem propadl atmosféře i geniu loci a charakter obrazů se proměnil. Mostecké obrazy jsou charakterizovány temnou barevností, spletitostí kompozice a silným emocionálním nábojem. Zkušenost z Mostu pak následně malíře přivedla k sérii velkoformátových maleb se změtí lidských postav.

Jiří Bartoška patří k milovníkům výtvarného umění a je obdivovatelem díla Jaroslava Klapště
Jiří Bartoška patří k milovníkům výtvarného umění a je obdivovatelem díla Jaroslava Klapště

Celoživotní ironický nadhled na vše, co vykazuje materiální nebo konzumní kvalitu Jaroslava Klápště neopouští ani po změně režimu v listopadu 1989. A tak se svou tvorbou vyjadřuje k nové politické a společenské situaci v zemi. Mezi jeho motivy kupříkladu nalézáme koláž Příliš mnoho spasitelů (1996), kde paroduje předvolební sliby a hesla politických stran, upozorňuje na jejich proměnlivost a nestálost.
V roce 1999, ve věku 76 let umírá ve tvůrčí fázi, s níž byl spokojen a ztotožněn. Završila se, slovy kunsthistoričky Patkové, cesta úporného hledání Jaroslava Klápště, hledání techniky i tématu, jakož i celoživotního boje proti kulturnímu marasmu, politickému zřízení a ztrátě hodnot.

Vraťme se však ke grafice

Kromě olejomalby se Klápště intenzivně zabýval grafickou tvorbou, na jejíž výběr nás v letošním prvním letním měsíci pozvala Galerie Šcigol. Jeho grafické listy, vytvořené především technikou suché jehly vznikaly na jedné straně jako autonomní výtvarný komentář literárních děl – například Havran E.A.Poea  či bibliofilská vydání děl P. Bezruče, J.Seiferta, J. Skácela či třeba G. Trakla – nebo jako vlastní zamyšlení nad hlubšími každodenními tématy. Jaroslav Klápště dokázal mistrně využít všechny přednosti této techniky a konfrontoval v nich jemnost elegantní linie s dramatickou plochou šrafur (kunsthistorička Patková).DSC_0005-001
V této souvislosti si závěrem neodpustíme publikovat jeho osobní vyznání grafice, řečené krátce před jeho smrtí:
„Práce sama je po podobná chůzi po tenkém ledě. Lze ji snadno zkazit, málokdy je však nudná. Strávil jsem – tu více, tu méně – řadu let s rydlem v ruce a do dneška jsem se nezbavil pocitu úzkosti, jaký bude výsledek. Toto napětí je jedním z největších kouzel suché jehly. Každý list, hodný tohoto jména, je stopou složité cesty života, jeho oslavou i hořkým komentářem, výpovědí o světě, ale i zpovědí s radostmi a žaly, jak jsou nám souzeny. A jsem vděčen za každý takový povedený list…“

Momentka z vernisáže
Momentka z vernisáže

Připravil Ivan Černý
Foto Jan Parkman

 

 

 

 

 

 

 

Populární články

Související články

Výstavy

Atraktivní pražská výstava

Národní technické muzeum v tento čas otevřelo unikátní výstavu, věnovanou jedné z motorkářských legend,...

Umění

Trojskou botanickou opět rozzáří Křišťálová zahrada

Po senzačním loňském úspěchu, s návštěvností sto tisíc domácích i zahraničních návštěvníků, se...

Výstavy

Současná Čína v hledáčku místních fotoaparátů

Historie čínské fotografie sahá do počátku 19. století, kdy do Macaa dorazili...

UměníVýstavy

Pražský svátek naivního umění

Na podzim tohoto roku, od jednatřicátého října do třicátého listopadu, se koná...