Kdy byla postavena a proč? Proč název KOTVA?
Kotva se začala stavět již v roce 1972 na základě architektonických návrhů manželů Machoninových švédskou společností Siab. Slavnostní otevření proběhlo v roce 1975. Kotva tak v loňském roce oslavila již 35 let. Stavba získala své jméno podle sousední starší budovy. Autorem prvního sloganu „Kotva je tu pro Vás“ je známý novinář a spisovatel Ondřej Neff.
Kdy a proč byla rekonstruována?
Společnost Markland investuje do rekonstrukce již od počátku svého působení. Radikálnější rekonstrukce interiéru započala v roce 2008 s tím, že klíčovou proměnou byla oprava přízemí, které bylo slavnostně otevřeno v listopadu loňského roku. Další etapa by měla zahrnovat nejen interiér, ale především plášť a prostranství v okolí.
Jak se změnila za desetiletí jejího fungování její vize, vzhled, klienti? OD Kotva je již na trhu 35 let, a tak samozřejmě zažila velká období slávy po jejím otevření v sedmdesátých letech až po devadesátá léta minulého století. Právě tehdy obchodní dům naopak zažil období ústupy ze slávy, což bylo dáno nejen nástupem konkurence, ale také střídáním a samotným přístupem předchozích majitelů. Z architektonického hlediska je OD Kotva jedinečná a veškeré rekonstrukce a řešení se drží původního konceptu. Mnoho stávajících klientů s OD Kotva vyrostlo. Klientela nám nestárne, protože pamětníci přivádějí své vnuky či děti. Zároveň složení stávajících nájemců láká stále mladší i vysoce bonitní zákazníky.
Jak si Kotva stojí v obrovské konkurenci obchodních center?Obchodních domů v Praze moc není, proto jsme často mylně srovnáváni s módními galeriemi, nákupními centry, apod. Obchodní dům se liší uspořádáním obchodů a služeb, aby vše logicky navazovalo – potraviny, drogerie, lékárna, aj. Díky strategické poloze, snadné orientaci, dostupností zboží a služeb denní potřeby, tak patříme k málo místům, kde se zákazník neztratí a sežene, co potřebuje.
Jaké módní značky v kotvě jsou? Pokud chceme něco velmi luxusního, najdeme to zde? Kotva je unikátní nejen svou polohou, jménem a architekturou, ale také šíří nabídky luxusního zboží, které je vyhledáváno bonitnější klientelou, především v oblasti módy a doplňků. Je zde zastoupena nejen česká i světová oděvní špička – Steilmann, Koutný Prostějov, Pietro Filipi, Betty Barclay a také třeba vysoce exkluzivní Porsche Design nebo dětské oblečení DaG, Armani Junior, Roxy, Quiksilver. V oddělení nábytku jsou zastoupeny především klasické originály, které jinde v centru Prahy těžko seženete.
Co zde najdeme kromě obchodů?
Naším novým sloganem je „typicky český obchodní dům“, který ve svém kontextu vysvětluje rozdíl oproti konkurenci. Kotva je obchodní dům a tomu tak odpovídá struktura nabídky zboží a služeb. Nižší podlaží slouží především k nákupům a službám denní spotřeby – potraviny, drogerie, lékárna, výroba klíčů, apod. Ve vyšších patrech je pak prostor pro módu, doplňky, dětské obchody, nábytek a vybavení domácností, domácí potřeby a další. Máme zde také, dětský hlídaný koutek, občerstvení a kavárny. V průběhu srpna bude otevřena také posilovna a spa zázemí ve čtvrtém patře. Páté patro patří restauraci s jedinečným výhledem na Prahu, kde se pravidelně konají salsa a zumba večery.
Jak se obchodní dům Kotva věnuje rodinám a dětem? Rodiny patří mezi zákazníky OD Kotva od samého otevření. Dlouholetá zkušenost nám tak pomáhá k rozvoji konceptu samotného obchodního domu. Na první pohled je patrný bezbariérový přístup, který umožňuje snadnější pohyb nejen maminek s kočárky a dětem, ale také tělesně hendikepovaným. Dětem patří především třetí patro, kde je nejen dětský koutek, ale také největší koncentrace značkových obchodů s dětskými doplňky a oblečením na jednom místě v Praze. Jsou zde také zastoupeny tradiční „hračkárny“, a proto není divu, že právě rodiny jsou našimi pravidelnými zákazníky.
Co OD Kotva chystá na nejbližší období? Během letních měsíců probíhají u většiny našich obchodů letní a sezónní výprodeje. Na sklonku léta se chystá otevření nového fitness centra ve 4. patře. Také v tomto období připravujeme společně s nájemci prodejní akci „Zpátky do školy s OD Kotva“, která je věnována nejen školákům, ale i jejich rodičům. Vrcholem jsou první dva školní dny (tj. 1. – 2. září), které patří akci „Festival slev“ zaměřený na wellnes, kosmetiku, módu a doplňky.