V polovině září tohoto roku se konal významný veletrh FIND – DESIGN FAIR ASIA. Mimořádná mezinárodní akce zaměřená na prezentaci zahraničních firem, zabývajících se interiérovým designem a nábytkem, proběhla za vysokého zájmu odborníků i široké veřejnosti. Naše firmy se prezentovaly v české národní expozici pod hlavičkou DESIGN CENTRA CZECH TRADE.
Akce se konala ve výstavních prostorách MARINA BAY SANDS v Singapuru a nabízela účastníkům možnost představit své dílo a rozvinout spolupráci se singapurskými partnery. Mezi šesticí českých mistrů svého oboru byla kupříkladu společnost BOMMA ze Světlé nad Sázavou, která na veletrhu prezentovala svá unikátní svítidla, dále pak především Jiři Pačinek se svojí rodinnou firmou Pačinek Glass z Kunratic v severních Čechách.
Představitel špičkové ruční práce
Jiří Pačinek se předvedl a zaujal jako umělec a sklářský výtvarník, kráčející ve stopách takových jmen, jakými byl kupříkladu jeho přítel a spolupracovník, světově uznávaný architekt a kumštýř křehké krásy Bořek Šípek nebo René Roubíček, rovněž uznávaná osobnost světového sklářského umění a designu.
Jiří Pačinek vytváří technicky náročné dekorativní plastiky různých podob i užitkové skleněné objekty – osvěcovadla, vázy, mísy, talíře a další předměty. Jeho díla jsou součástí soukromých uměleckých sbírek doma i v zahraničí, včetně designových firem, muzeí a galerií. Unikátní jsou jeho práce v oboru skleněné zahradní architektury, zapomenout nelze na jeho majstrštyk – šedesát monumentálních plastik z křišťálu pro filmovou továrnu snů – Hollywood.
Ambasadoři křehké krásy
Umění naší ruční výroby skla v Asii, konkrétně v Číně, poprvé představil v roce 2008 špičkový český výtvarník, architekt a designér Bořek Šípek, který byl známý svými sympatiemi k Asii. A tak se ve jmenovaném roce podílel na instalaci první výstavy českých umělců v Pekingu. Po jejím úspěchu a vysoké návštěvnosti veřejnosti i odborníků byla Šípkovi čínskou stranou nabídnuta možnost postavit v Šanghaji vlastní galerii podle svého návrhu a vystavovat v ní svá nejlepší díla. Bořkovu prezentaci zde však po čase ukončilo úmrtí.
Jeho takříkajíc asijský štafetový kolík převzal talentovaný sklářský umělec Jiří Pačinek, který v Šípkových stopách kráčí již celých deset let.
Víte, že…
Singapuru, jehož plný název zní Singapurská republika, je ostrovní městský stát v jihovýchodní Asii, který má v ústavě zakotvený mnohonárodní charakter státu? Nicméně většinovým etnikem jsou zde Číňané (74 %), následují Malajci (14 %) a Indové (9 %). Zdejší prestižní veletrh FINF – DESIGN FAIR ASIA, na kterém své výrobky prezentovalo v národní expozici 8 českých firem, je významnou událostí v oblasti interiérového designu s bohatou účastí nejen ze strany singapurských návštěvníků, ale i jihovýchodní Asie a dalších částí asijsko-pacifického regionu. Akce cílí na obchodníky a profesionály v oblasti interiérového designu, dále na novináře i blogery, jakož i na zájemce o luxusní produkty.
V Singapuru měl Pačinek možnost ukázat, co vše je schopen se svým pracovním kolektivem vytvořit a důstojně prezentovat své dílo. Tříčlenný kolektiv Pačinek Glass zde tvořil otec Jiří a syn Jan Pačinek, třetí byla Číňanka Vivian Charvát, žijící v Čechách, která je novou posilou Pačinkova teamu pro trh směrem na východ. Její znalost řeči a tamních obyvatel, jejich zvyků i společenských norem a chování byla nezastupitelná, a přinesla spoustu užitku při obchodních jednáních. Zástupci Pačinek Glass tak absolvovali řádu významných pracovních schůzek a jednání, která se nesla v přátelském a vstřícném duchu s oboustranně výhodnými plány, které předčily všechna očekávání.
Sám Jiří Pačinek byl s celým průběhem třídenní akce spokojen, velmi ocenil skvělou organizaci a vstřícný přístup asijských partnerů. Právě tak, jako si svého času pochvaloval sám Bořek Šípek v Šanghaji. Rovněž senior Jan Pačinek, který měl mimo jiné na starosti kontakty s médii, byl s výsledky těmito řádky představované spanilé jízdy českých sklářů nadšený a konstatoval:
„Do Singapuru se velmi rádi co nejdříve vrátíme, tentokrát však ještě ve větší síle. Při té příležitosti bychom se ale rádi předvedli i v Číně.“
Zbývá dodat, že české sklářství v nedávném čase prošlo velmi tvrdými, v řadě případů i likvidačními roky, poznamenaným americkými embargy, zakazující obchod s Iránem, Ruskem a dalšími do té doby tradičními obchodními partnery z řady zemí Blízkého východu i Orientu. Následovala vlna covidové pandemie a naposledy dramaticky se zvyšující ceny energií, na kterých jsou skláři naprosto závislí. Pověst českého sklářství, um zlatých českých rukou a nesmírná nápaditost ale ukázala, že jsme sklářskou velmocí s hlubokými kořeny, která se dokáže prodrat i těžkými obdobími.
Ivan Černý
Foto archiv Pačinek Glass
a FIND – Design Fair Asia 2024