Druhé kolo soutěže Projekt X má vítěze. V česko-slovenské porotě se potkali jak přední designéři a teoretici, tak ilustrátorka, módní návrhářka a automobilový publicista. Šest členů v čele s architektem a designérem Jiřím Pelclem hodnotilo především originalitu a potenciál soutěžních nápadů. „Na Projektu X mě zaujal neobvyklý způsob, jak dospět k výsledku – tedy zapojení široké laické veřejnosti s následnou spoluprací s designéry. Málokdy se v první řadě hodnotí nápad,“ řekl Jiří Pelcl.
Autorky vítězných návrhů a výherkyně vozů Fiat 500X:
SK – Lucia Ftáčniková PŘEBALOVACÍ PULT (spolupráce Anna Marešová)
ČR – Michaela Bělohradská X CAMP (spolupráce Václav Mlynář)
„Nakonec jsme jako porota, složená s mužů a žen, dali přednost důmyslným praktickým pomocníkům, rozšiřujícím možnosti vozidla. A pokud by se nápady obou vítězek opravdu realizovaly s myšlenkou na jejich výrobu a zařazení do alternativního vybavení vozu, není pochyb o tom, že by je jistě ocenilo nejen mnoho žen, ale celých rodin“, vysvětluje rozhodnutí poroty Tereza Bruthansová.
Ve slovenské části soutěže zvítězila Lucia Ftáčniková, která ve spolupráci s designérkou Annou Marešovou rozvinula myšlenku přebalovacího pultu pro miminka umístěného do interiéru vozu. „Na Slovenské straně mě po pravdě zaujala většina projektů. Za zásadní jsem považoval snahu vyřešit problém přebalování malých dětí. Ostatně toto téma se v soutěži objevilo dokonce několikrát,“ řekl otec tří dětí a loňský držitel titulu Designér roku cen Czech Grand Design Jan Čapek. Vhodná podložka vyrovnávající svažitý terén zadních sedadel, na které by bylo možné bez problému přebalit dítě se ukázala jako mezera na trhu. A také o to v soutěži šlo, poznat skutečné potřeby uživatel.
V české části soutěže zvítězil X Camp neboli multifunkční skládací doplněk Michaely Bělohradské. Složený jej lze snadno umístit do kufru vozu, kde může rovněž sloužit k pohodlnému přebalení kojence a zároveň díky němu během chvilky proměníte Fiat 500X v campingový vůz. Tento multifunkční skládací stan se samonafukovací konstrukcí společně se soutěžící rozpracoval designér Václav Mlynář. „X Camp mě oslovil od prvního pohledu a přečtení prezentace. Vlastnit něco podobného v autě, kde trávíme spoustu času po výletech s naší soukromou mateřskou školkou, bych velmi uvítala! Tento nápad se mi zdá praktický a opravdu často využitelný. Dívám se na problematiku z pohledu velké rodiny s dětmi, která ráda a často cestuje. Myslím si však, že je stejně dobře využitelný pro bezdětnou rodinu a vlastně kohokoliv, kdo jezdí často po výletech,“ říká módní návrhářka a majitelka galerie Harddecore Josefina Bakošová.
„Projekt X má své šťastné vítěze. V tomto případě lze však považovat za důležitější jeho samotný průběh, tj. sběr nápadů od široké české a slovenské (především dámské) veřejnosti, jejich výběr renomovanými designéry a především pak samotný proces převedení vybraných idejí do konkrétního návrhu, na němž pracovali designéři společně s jednotlivými autorkami. To byla jistě neobyčejně zajímavá zkušenost a zážitek pro vybrané dámy a nemalá výzva pro odborníky z oblasti designu. Není časté, aby firma nechala v tandemu tvořit a řešit designéry přímo se zástupci veřejnosti, tedy klientely,“ doplňuje členka poroty teoretička a kurátorka Tereza Bruthansová.
Závěrem lze říci, že ze soutěže vyplývají tři linie potřeb uživatel: kromě pomůcek pro péči o malé děti si uživatelé přejí doplňky rozšiřující funkce vozu. (Jan Čapek například ocenil myšlenku soukromého letního kina, které funguje jak zvenčí, tak i z kabiny a spojuje v sobě romantiku amerických autokin s přitažlivostí a komfortem soukromé projekce.) Třetím výrazným tématem, které se mezi soutěžními nápady objevovalo, byla potřeba personifikovat vůz. „Zdá se, že technické parametry automobilů a stylistická řešení zaměřená na estetická vizuální hlediska nedokáží vytvořit psychologické vazby uživatele k výrobku,“ vysvětluje Jiří Pelcl. Osobně jej proto zaujal rovněž koncept „Mluvící auto“, který se vztahuje k touze, aby automobil byl i komunikačním partnerem při jízdě, nejen anonymním technickým prostředkem k dopravě.
Složení poroty:
Jiří Pelcl – architekt a designér, bývalý rektor UMPRUM
Tereza Bruthansová – kurátorka a teoretička umění a designu
Jan Čapek – designér a pedagog, loňský držitel titulu Designér roku cen Czech Grand Design
Josefina Bakošová – módní návrhářka a majitelka galerie Harddecore
Dagmara Tragorová – grafická designérka a ilustrátorka
Ivan Matúška – publicista v oblasti automobilového a interiérového designu,
interiérový designér
O designérech:
Anna Marešová
Křehká blondýnka, která se nebojí. Nejprve pracovala jako produkční a svého času dokonce jezdila po světě jako asistentka amerického kouzelníka. Pak se rozhodla pro studium produktového designu na Univerzitě J. E. Purkyně v Ústí nad Labem. Jako bakalářskou práci navrhla tramvaj pro Prahu a získala za ni hned několik prestižních cen. Téma magisterské práce bylo pro její pedagogy větším překvapením. Po úvodním šoku ji ale v práci podpořili. Anna navrhla sérii erotických pomůcek. Na rozdíl od obvyklých obscénních tvarů a vulgárních obalů, vytvořila elegantní hračky z jemného silikonu v půvabných krabičkách. Za kolekci získala Národní cenu za studentský design, což spolu s atraktivním tématem práce zaujalo média. Anna založila firmu Whoop de Doo a za dva roky uvedla první produkt do sériové výroby. Každý z předmětů má kvalitu uměleckého díla a s kolegy technology momentálně pracuje na zabudování vibrujících motůrků a možná i napojení na mobilní aplikace. Kromě toho se Anna zabývá ve svém studiu Anna Marešová designers udržitelným designem, navrhuje nábytek, svítidla a další produkty. Například pro firmu Ladycomp navrhla bazální teploměr.
Václav Mlynář
Je praktik a perfekcionista, který se nebojí ušpinit si ruce při výrobě modelů a prototypů. Sám například vyrobil několik kusů dětského nábytku. Křeslo YGO mu dokonce vyneslo cenu Young Contract Creations Award: Upholstery 2011 udílenou ve Frankfurtu. V současné době studuje na londýnské Royal College of Art. Během bakalářského studia na pražské UMPRUM založil společně se spolužákem Jakubem Pollágem studio deForm. V rámci prvního společného projektu totiž deformovali sklo. Už před dvěma lety se oba designéři představili na Milánském veletrhu a dnes několik výrobců vyrábí produkty podle jejich návrhů. V roce 2013 byli vyhlášeni Objevem roku v rámci cen Elle Decor i Czech Grand Design. Za cyklistickou helmu Krust získali Národní cenu za studentský design. Jedná se o městskou helmu s kšiltem a látkovým potahem, který je možné převlékat. Zaujali rovněž křesílkem Low Budget, jehož konstrukční plány zdarma rozdávali na Designbloku a šikovný člověk by si ho měl být schopen postavit do 200 korun za materiál. Zatím nejvýraznějším dílem studia deForm je lampa či spíše skleněná socha Transmission, která je zároveň parafrází na motiv olympijských kruhů a poprvé byla představena v českém olympijském domě v Londýně. Pro práci studia deForm je důležitý příběh. Přípravě kolekce z mramoru nazvané Bianco P například předcházela dobrodružná cesta do italské Carrary zachycená v dokumentárním filmu. Kromě produktového designu vytvářejí rovněž výstavní instalace například pro firmy Nike nebo Heineken.