Další svou knížku, v pořadí již čtvrtou, v současnosti dokončila malířka a spisovatelka Kristina Folprechtová. I tentokráte se drží svého oblíbeného námětu, kterým jsou pohádkové příběhy z Krušných hor. Zde se narodila, prožila své mládí a ráda se sem z Lubence u Karlových Varů, kde žije a tvoří, často vrací. Většinou s blokem či skicákem, aby mezi pamětníky objevila a zaznamenala další místní prastaré historky z říše snů pro malé i dospělé čtenáře.
Stříbrné rolničky aneb Zvěrokruh v pověstech a příbězích Krušných hor
Jedná se o rukopis s tuctem kapitol, vlastnoručně umělkyní Folprechtovou ilustrované. Každý pohádkový příběh vychází z pověstí a ústního podáním předávaných lidových historek z drsného kraje českoněmeckého pomezí. Náměty se též točí okolo dolování rud, stříbra, mědi a cínu. Jsou i o dobrodružství horníků, kteří ve štolách zažívají mnoho neuvěřitelného a potkávají hluboko v podzemí skřítky-permoníky a další pohádkové bytosti. Strach má velké oči a tak kutající muži při mihotavém světle loučí či karbidových lamp ve stínu výdřev, zvaných stojky, viděli ledacos, o čemž se pak v hospodách a knajpách, nebo u ohňů na strništích, po dlouhá staletí vyprávělo.
Každá z pověstí či kapitol se čte takříkajíc jedním dechem, o čemž nás ostatně přesvědčí již názvy samotné: O žárlivém hraběti Heřmanovi, O Kryštofovi a permoníkovi z Mnišské skály, O hrůzyplných mordech na Žamberku či Divý muž a vdova Truda, Tajemný permoník Kacakříš nebo třeba O vodníkovi, který si zachránil nevěstu z šibenice…
V bájích a pověstech totiž nechybí ani několik “vodnických“, neboť autorčino příbuzenstvo pochází z Fájí, Dlouhé Louky, Lomu i Loučné. Sama několik let žila ve Vejprtech a zažila Přísečnici, než jí pohltila stejnojmenná vodní nádrž. Mystických míst v Krušných horách, vyhlášených svými rašeliništi, močály a bažinami, kde leckdo z vandrujících zmizel beze stopy je spousta. Kristina Folprechtová je při práci na svých čtyřech knihách (Z kapsáře tetky Dejmalky 2007, Dejmalka 2008, Čarozemě aneb čarodějnicí proti své vůli 2017 a nyní Stříbrné rolničky) pečlivě prochodila.
Úvodní kapitola představované knížky je uvedena Beranem ve znamení Zvěrokruhu z ateliéru malířky Folprechtové. Následující líbezné kresby se s Beranem a Býkem počínaje, střídají s následujícími až po Střelce. Obrazy Zvěrokruhu skvěle pověsti nejen, že doplňují, ale i ilustrují, jaká že se u hrdiny příběhu projevuje vlastnost, daná tím, v jakém znamení se narodil. Půvabné až něžné malby, s krásnými tvářemi a lepými dívčími postavami pak výstižně ilustrují celou publikaci, vycházející ze symboliky zvěrokruhu, na kterém je, jak jsme již naznačili, celý záměr knihy Stříbrné rolničky postaven. Do tisku se připravuje v pražském nakladatelství Olympia.
Kristina Folprechtová (14. 10. 1940 v Lomu u Mostu) žije a tvoří v Lubenci u Karlových Var. Vystudovala malbu u akademického malíře docenta Kamila Linharta a konzervatoř v Ústí nad Labem u akademického malíře, profesora Václava Rykla. Od roku 1990 je členkou Unie výtvarných umělců. Má za sebou desítky samostatných i společných výstav v ČR i zahraničí. Jedná se o všestrannou umělkyni. Je malířkou i návrhářkou, vitrážistkou, šperkařkou a v neposlední řadě i spisovatelkou.
V současné době nachází inspiraci k malbě ve filozofii tarotových karet, ve znameních zvěrokruhu či v artušovských legendách, v bájích a pohádkách.
Ivan Černý
Foto z ateliéru Kristiny Folprechtové Milena Městecká