V čase, který je poznamenán totální absenci novinářské etiky, záplavou účelových polopravd či lží, zkreslování historie i současných mezinárodních událostí je velkým, a příjemným, obzory nám otevírajícím překvapením foto výstava dokumentárních snímků reportéra a redakčního fotografa deníku Haló noviny Romana Blaška.

Jeho snímky zahrnují zahraniční cesty z blízkých či vzdálených zemí, o kterých se ale z běžného zpravodajství většiny médií nic podstatného nedozvíme. Fotožeň Romana Blaška je z posledních dvou až tří let a zahrnuje mj. dokumentární snímky z války v Karabachu, bojových politických linií na Ukrajině, z pravidelné a největší tiskové konference s Vladimírem Putinem a nejrůznější politickou problematikou zmítané Francie či z kulturních reportáží v Nizozemí, kam pravidelně jezdí na tiskové konference do Haagu za případem boeingu sestřeleného nad Ukrajinou v roce 2014.
»Tematické devítky« o všem, co bychom měli vědět
Pravidelní čtenáři levicového deníku Haló noviny vědí, že strana číslo devět je v listu věnována zahraničím, kulturním a politickým tématům. Jedním z kmenových autorů je právě i Roman Blaško. Před krátkým časem byla slavnostní vernisáží zahájena první „pocovidová“ výstava v Galerii Futura v ulici Politických vězňů 9 v Praze, nazvaná Tematické devítky Haló novin.
Úvodní slovo při zahájení a vernisáži měl Vojtěch Filip, předseda ÚV KSČM a místopředseda Sněmovny, velvyslanec Čínské lidové republiky v ČR Čang Ťien-min, Velvyslanec KLDR v ČR Ču Won-čchol a Arménského velvyslance v ČR Ashota Hovakimiana. Na závěr velmi osobně promluvila poslankyně Evropského parlamentu Kateřina Konečná.
Jak jsme již naznačili, námětem výstavy jsou reportáže redakčního kolegy, fotografa a novináře Romana Blaška, který za poslední roky procestoval slušnou řádku zemí, v nichž se něco závažného dělo, či děje, a své postřehy a objektivní svědectví zpracoval do čtivých příspěvků a fotoreportáží otištěných na straně devět HN, v rubrice Téma na straně devět – odtud název »Tematické devítky«.
Široký reportérův záběr
Přiblížení mnoha aktuálních politických událostí včetně výbušných demonstrací, násilných střetů i projevů neofašismu, ale též přírodních krás, památek, velkorysých veřejných projektů i životního stylu běžných lidí v Čínské lidové republice, Arménii, Rusku, na Ukrajině, ve Francii či Nizozemsku, jež Blaško reportážně slovem i obrazem zachytil, je důležité. Čtenáři a čtenářky tak získávají díky českému levicovému deníku a Blaškově aktivitě zprostředkovaný obraz mnohých dějů, jež média hlavního proudu zamlčují, upozaďují nebo je pohaní či jinak zmanipulují.
Velvyslanec Čínské lidové republiky v ČR Čang Ťien-min během slavnostní vernisáže novinářům řekl, že věří, že poté, co se celosvětově uvolní přísná omezení související s pandemií koronaviru, bude možné opět cestovat, tedy »otevřít brány« Číny i pro další české přátele, aby si i oni mohli vytvořit na svých cestách po »říši středu« bohaté fotografické album – s obdobnými fotografiemi, jaké má ve svém archivu právě Blaško.
Arménského velvyslance v ČR Ashota Hovakimiana potěšilo, že český levicový reportér přicestoval do jeho vlasti v těžké době, v době války, a zachytil tamní atmosféru i mnohé složité, ba tragické osudy jeho krajanů a tyto přiblížil českému čtenáři.

Nic není náhoda…
…a pokud ano, je to naplánované, řekl nám po výstavě v ulici Politických vězňů č.9, která je k vidění do konce října tohoto roku, Roman Blaško. Na mysli má mezinárodní politickou situaci, nonstop organizování nejrůznějších protivládních demonstrací po celé Evropě jak přes kopírák, od ukrajinského Majdanu, Běloruska, Paříže či Polska, ČR nevyjímaje i zradu spojenců v Afghánistánu USA. Jeho žurnalistické zážitky ze šestice zemí, kde psal a fotografoval, dělal rozhovory s řadovými občany a nejrůznějšími politickými exponenty, by vydaly na jedinečnou publikaci. Dočkáme se jí?
Roman Blaško se usmívá, neboť pro nepolevující příval povinností neví, lidově řečeno, kam dříve skočit. Že na to ale má, svědčí už jeho první autobiografická kniha Vášně mého života, který vyšla v roce 2019.
Curriculum vitae
Novinář, publicista a fotograf Roman Blaško se narodil v roce 1969 v Moravské Třebové. Vystudoval Lidovou konzervatoř v Ostravě, obor Výtvarná černobílá klasická fotografie. Jeho velkým uměleckým vzorem je Jan Saudek, který v něm vycítil talentovaného umělce a v roce 2003 ho přijal jako učedníka a následně asistenta ve svém ateliéru v Praze. Zde Blaško následně pět a půl roku pokračoval v soukromém studiu u tohoto světoznámého Mistra mistrů klasické výtvarné fotografie, až získal přezdívku Čarodějův učeň. Během té doby se jejich vztah z učitele a žáka změnil na přátelský a společně zažili spoustu práce i zábavy při nejrůznějších alotriích.
Od té doby má za sebou Roman Blaško řadu prezentací v tuzemsku i v zahraničí (Hranice na Mor., Kutná hora, Praha, Berlín, Vídeň, Drážďany či Brusel) autorských i společných výstav, včetně řady fotoprojektů na národní i mezinárodní úrovni. Jeho tvůrčí záběr je velmi široký. Kromě umělecké fotografie se zabývá i dokumentárními a reportážními snímky. Kupříkladu velký úspěch sklidil v roce 2015 s výstavou „Ukrajinské kontrasty“ v Bruselu v Evropském parlamentu. V současnosti je Blaško členem Institutu umělecké tvorby, mj. přednáší i v Centru České fotografie a občas pro společnost FOTOŠKODA v Praze.

Blaško obdržel dvě mezinárodní ocenění na prestižní výstavě Czech Press Photo, jedna je za portrétní snímek Jana Saudka. Jako spisovatel se Roman Blaško představil knihou Vášně mého života a sbírá čas i sílu na autobiografické dílo Čarodějův učeň, kde zavzpomíná na svou skvělou životní etapu v Ateliéru Jana Saudka na pražském Žižkově.
Ivan Černý
Foto Richard Knot a Milena Městecká