Taneční představení Rodin uvede baletní soubor Borise Eifmana ve Státní opeře 18. a 19. října. Eifmanův nový balet Rodin je impozantní uměleckou výpovědí o tragickém životním údělu géniů. Námětem se stal životní osud a umělecká tvorba velikých sochařů – Augusta Rodina a jeho milované žákyně, důvěrné přítelkyně a múzy Camille Claudel. Patnáct let tvořili neoddělitelný citový i tvůrčí celek. Jejich vztah, příběh vášně i bolesti, skončil rozkolem, který osudově poznamenal Camillino duševní zdraví a stal se začátkem nešťastného konce jejího života. Boris Eifman dokázal prostřednictvím unikátního jazyka moderního psychologického baletu předvést nové pojetí světa lidských vášní, fenoménu, který ve svých dílech mistrovsky zpracovali právě Rodin a Claudel. Výsledkem je úchvatné taneční představení o neuchopitelném mystériu tvůrčího procesu.
Eifman Ballet byl založen Borisem Eifmanem v roce 1977 (původně pod názvem Leningrad New Ballet) jako experimentální laboratoř, baletní divadlo pro jednoho choreografa. Ve své době šlo o mimořádně inovativní koncept. Dnes se Eifman Balet těší skvělému renomé mezi milovníky baletu v Asii, Evropě, Severní a Jižní Americe a v Austrálii, věhlas mu přinesly inscenace Don Quijote, Hamlet, Anna Karenina, Racek, Oněgin, Requiem, La Rouge Giselle a mnohé další.
„Inspirací při hledání námětu k baletu Rodin mi byla historie vztahů Augusta Rodina a Camille Claudel,“ prozrazuje Boris Eifman. „Nebyla to však jen další kronika lásky, která skončila jako noční můra. Spojení, které existovalo mezi dvěma sochaři, bylo jedinečné. Bylo v něm všechno: vášeň přetékající v nenávist, kreativní soupeření mezi dvěma velkými umělci i šílenství, které ničí člověka zevnitř. Zkoumáme extrémně kontroverzní vnitřní svět Augusta Rodina a Camille Claudel: podněty a impulsy, které naplňovaly jejich životy a předcházely vzniku jejich velkých děl. Osobnosti těchto umělců jsou mi velmi blízké – jejich pozemský život byl naplněn nadlidskou obětavou prací a pokušením. Baletem Rodin připomínáme divákovi, že za každý větší úspěch v umění tvůrce platí tím nejcennějším: svým zdravím, osobním štěstím a dokonce i zdravým rozumem. Cesta pravého umělce je vždy cestou sebezapření. To je tragická pravda, na kterou by se nemělo zapomínat.“
Eifman Ballet: Rodin, 18. a 19. října, 20.00, Státní opera
Vstupenky jsou k dostání v síti předprodejí Ticketpro, Ticketportal, Bohemiaticket a na pokladnách Národního divadla.