Literární žeň tohoto předního českého soudobého básníka na sklonku minulého roku je obdivuhodná. V rozmezí několika málo měsíců vydal tři tituly: Deník nalezený pod kapotou, Blahoslavená žízeň a další své verše ke kresbám Kamila Lhotáka ve svazku, příznačně nazvaném Amerika.
Karel Sýs, Lhotákův kamarád a spolupracovník (ti dva společně vydali nejeden titul), má na svém tvůrčím kontu jednadvacet básnických sbírek a mnoho dalších knih próz i literatury faktů. S malířem a grafikem Kamilem Lhotákem je spjat pupeční šňůrou obdivu ke staré technice, Verneovu a Branaldovu romantismu i věčné člověčí touze po křídlech a létání. Deník nalezený pod kapotou jest toho svědkem.
Nic lidského Sýsovi ale není cizí, jak potvrzuje jeho toulání po pražských, především vršovických lokálech, z čehož vznikly vtipně glosující dvouverší ke skvělému výběru z celoživotní tvorby doyena našich fotografů Františka Dostála. Blahoslavená žízeň je plná hospodských momentek z časů, kdy se ještě mohlo svobodně v českém pohostinství kouřit, v závěru osmi desítek úsměvných snímků, zařazených do jmenované publikace, je i řada hospodských aktů, které vznikly při módní vlně obsluhy „nahoře bez“. František Dostál (nar. 1938) s Karlem Sýsem (nar.1946) činí rovněž tak sehranou tvůrčí dvojici, jakou byl svého času Sýs s Lhotákem, společně kupříkladu vydali knihy Paříž či Praha zezadu. Dostálovi vyšly dvě desítky fotoknih a jako spoluautor se podílel na vydání dalších dvaceti. Přijat byl na více jak tisíci soutěžních salonech po celém světě a patří mezi nejvyhledávanější desítku československých autorů na aukcích výtvarného umění.
Amerika
Jedná se o vrcholnou ukázku Lhotákova kresebného pojetí, kterou tvoří série čtyř set kreseb. Tato ohromná kolekce vznikla na přelomu čtyřicátých a padesátých let minulého století, z nichž některé motivy mistr Lhoták později převedl i do olejomalby. Každý ze sta listů série je rozdělen do čtyř obrázků, ve kterých autor evokuje svou osobitou představu podoby i života země, v níž sice nikdy nebyl, ale jíž se obdivoval pro pitoresknost krajiny a zvláště velkoměst, jež mu svým technicistním uspořádáním naplňovaly jeho individuální vizi dokonalé technické revoluce. Uměnímilovná veřejnost měla možnost výběr z kreseb cyklu Amerika vidět před krátkým časem v pražské Knupp Gallery. Sběratelskou záležitostí se ihned stal výstavní katalog, v němž byla část Lhotákových kreseb z tohoto cyklu poprvé publikována se Sýsovými básněmi a o něco později inspirovala Karla Sýse ke knižnímu vydání svazku Amerika.
Jak říká v doslovu knížky publicista Jaromír Pelc, znalec Lhotákova díla, Sýsovy dvojverší malířovu dílu dávají nový rozměr a podněcují k jeho svěží, alternativní „četbě“. Básnicky suverénní směs postřehů, moralit, rčení i evokací či odkazů na ten nebo onen artefakt Lhotákova světa, přísloví, nápadů a ozvuků – to vše podivuhodně souzní s Lhotákovým záměrem. I on se vyhýbal popisnosti, nechával fantazii, aby mu otevírala nové pohledy na jeden a tentýž předmět či jevy. Sýs také po svém rozvinul a zvýraznil neverbální vtip nebo situační komiku, pro kterou měl Kamil Lhoták velký talent.
Zbývá dodat, že všechny právě představené tituly výhradně nabízí nakladatelství FUTURA.
Ivan Černý
Reprofoto Miroslav Feszanicz
Momentky ze křtu knihy Blahoslavená žízeň – Karel Sýs s Františkem Dostálem, foto Alena Vykulilová