Úvod Téma dne Mistrovství světa v broušení skla klepe na dveře
Téma dneUmění

Mistrovství světa v broušení skla klepe na dveře

38

Není mnoho profesí, které by se mohly pochlubit takovouto vrcholovou soutěží, navíc v mezinárodním meřítku. Není

Jiří Trtík: Sympozium je jedinečné setkání lidí od skla. A jedním z důvodů, proč ho pořádáme, je popularizace tohoto starého řemesla, našeho národního rodinného stříbra…
Jiří Trtík: Sympozium je jedinečné setkání lidí od skla. A jedním z důvodů, proč ho pořádáme, je popularizace tohoto starého řemesla, našeho národního rodinného stříbra…

divu, že se zrodila v zemi, kde stále ještě platí pořekadlo o „zlatých českých rukách“. Světlo světa spatřila před šesti lety ve Světlé nad Sázavou, známém sklářském centru ČR. U zrodu nápadu stál Jiří Trtík, ředitel sklárny BOMMA, součásti firmy Bohemia Machine, která patří k předním výrobcům sklářských brousících strojů, technologických linek a příslušenství na světě.

Červen 2021 ve znamení sedmého ročníku

Prapůvodně se jednalo o Mezinárodní sympozium broušení skla, které však v loňském roce povýšilo na Glass Cutting World Cup. Jeho úkolem je především ocenit práci špičkových brusičů a vybrat ty nejlepší, přiblížit toto prastaré umělecké řemeslo široké veřejnosti i probudit zájem o tuto práci v řadách kluků i děvčat, rozhodujících se pro svou životní profesi.  Dobrých brusičů je totiž v posledních letech čím dál méně. Designová sklářská studia se sice rodí jak příslovečné houby po dešti, ale návrhy kumštýřů zvučných jmen již téměř nemá kdo realizovat.
„Veškeré sklářské soutěže byly a jsou založeny na hutní technologii, rytí a podobně, ale vyloženě broušení skla – nic takového není ani v České republice, ani ve světě,“ usmívá se Jiří Trtík, „což nás trochu trápilo. Broušení skla je přece úžasné řemeslo, kus poctivé práce a české tradice. Je to doslova český fenomén. A tak jsme se v roce 2014 rozhodli, že sympozium uspořádáme sami.“
Ostatně, kdo jiný by měl něco takového pořádat, než nejlepší výrobce sklářských brousících mašin na světě, který prodal brousícího robota dokonce do Japonska?!

Momentka z foukání designového osvěcovadla dle návrhu jedinečného kumštýře Olgoje Chorchoje
Momentka z foukání designového osvěcovadla dle návrhu jedinečného kumštýře Olgoje Chorchoje

Král je mrtev, ať žije král

Absolutní vítěz loňského ročníku Václav Šrytr (Světlá nad Sázavou)
Absolutní vítěz loňského ročníku Václav Šrytr (Světlá nad Sázavou)

 

V loňském roce se tedy ve Světlé nad Sázavou konal šestý ročník. A to v kategoriích Volná tvorba, Ruční brus-povinný tvar a Strojní brus – soutěž designérů.
Absolutním vítězem se stal mistr svého řemesla Václav Šrytr ze Světlé nad Sázavou. V kategorii Povinná tvorba byl první Daniel Vágner (Skalice u České Lípy), druhé místo obsadil Miroslav žatečka (Světlá nad Sázavou), třetí byl Aleš Zvěřina (Nový Bor)., který se zároveň může chlubit Cenou města Světlá nad Sázavou.
V kategorii Volná tvorba byl první Václav Šrytr (Světlá nad Sázavou), druhý Petr Slavík (Mimoň), třetí Lúbomír Beňo (Lednické Rovne).
A v třetí kategorii Strojní broušení zvítězili: Klára Mikeš (Kamenický Šenov), druhý byl Jakub Balhar (Praha), třetí pak Petr Švancar (Světlá nad Sázavou).

Jak říkají skláři: Čus, brus!

Za šest let svého trvání si sympozium postupně vydobylo věhlas. V porotě, které tradičně předsedá špičkový odborník, autor řady publikací o tomto křehkém řemesle a jeho tvůrcích, kunsthistorik Petr Nový z Jabloneckého muzea skla, zasedají významní umělci a kurátoři. Této mezinárodní soutěži, dnes již Glass Cutting World Cup, se účastní nejlepší brusiči z českých, slovenských, slovinských i rakouských skláren.

Ačkoli by se dalo říci, že vše již bylo vymyšleno a uděláno, pořád, zas a znovu, se objevují nové a nové nápady.

„Laťka se rok od roku zvedá výš a výš,“ řekl ředitel Trtík novinářům při představení sedmého ročníku mistrovství světa v broušení skla. „Je ohromné, s jakými nápady soutěžící přichází. Je to nejen klasické zdobení broušením, ale přímo přetváření skla.“

V Bommě se mj. rodí i největší láhve na světě, na víno či whisky, ale i něžné parfémové flakonky pro věhlasné značky, jako je Chanel nebo Dior
V Bommě se mj. rodí i největší láhve na světě, na víno či whisky, ale i něžné parfémové flakonky pro věhlasné značky, jako je Chanel nebo Dior

Zajímá nás, jak silně jsou letos obsazeny soutěžní kategorie, budou mezi soutěžícími i brusiči z minulých ročníků? A co ženy?

Letos je obsazenost velmi dobrá, dle zaslaných přihlášek vznikne 35 nových objektů napříč všemi kategoriemi. Samozřejmě je, pro některé brusiče, již samozřejmostí účastnit se každým rokem, jde o kombinaci rivality a kamarádství. Z řad žen se budou letos účastnit: Matelová Petra, Mikešová Klára, Marta Šlamborová…,“ vypočítává ředitel Trtík zástupkyně něžného pohlaví.

Slavnostní vyhlášení výsledků se již tradičně koná na zámku ve Světlé nad Sázavou, kde je nejen expozice historického skla, ale i prezentace soutěžních prací. Kdy přesně se bude konat vyhlášení, a na jaké doprovodné akce se můžeme těšit? 

„Vyhlášení bude v pátek 4. 6. ve 13.00 hod. na zámku ve Světlé, a bude součástí otevřené vernisáže děl nejenom z letošního ročníku GCWC, ale i z ročníků předchozích. Dále bude konat křest knihy, ilustrující předchozí ročníky. Také bude při této slavnostní příležitosti zahájen provoz podnikové prodejny Bomma. A celý páteční den bude probíhat Sklářské jamování – což je exhibice sklářských mistrů na huti sklárny Bomma,“ říká závěrem ředitel Jiří Trtík a dodává: „ O den později, tedy v sobotu 5.6. se bude pro širokou veřejnost konat na nádvoří světelského zámku „sklářský jarmark“, kde bude možné nakoupit od různých skláren skleněné výrobky…“

Víte, že:

Jak již bylo shora řečeno, Bohemia Machine je světově známá firma, která se téměř již třicet let specializuje na výrobu sklářských brousících strojů, které dodává mj. i do země robotů, do Japonska, což je nevídaný úspěch. A v roce 2012 firma otevřela i vlastní sklárnu BOMMA, specializující se na designové sklo, včetně unikátních svítidel. Dokáže hravě ale i takové unikáty, jako jsou obří láhve na víno nebo whisky či různé trofeje.20210318_120742
Ředitelnu si Jiří Trtík může tapetovat domácími i mezinárodními diplomy a oceněními, jako kupříkladu Red Dot Award či Design Plus Award, udělena v rámci světového veletrhu Light+Building. Nejvíce si však váží prestižní ceny Czech Grand Design v kategorii Výrobce roku. Pro BOMMA je charakteristická spolupráce především s českými designéry. Za jejími kolekcemi stojí například studio deFORM, Olgoj Chorchoj či Dechem.

Více na www.bomma.cz

 

Ivan Černý
Foto Milena Městecká

 

Populární články

Související články

Umění

Šípkova čínská karta

Bylo to právě osm let, kdy třináctého února roku 2016 zemřel světoznámý...

UměníVýstavy

Od října do října

O stejnojmenné výstavní šňůře přední české výtvarnice Bohunky Waageové jsme se společně...

KnihyUmění

Za psacím stolem s Karlem Sýsem

Jmenovaný umělec, se kterým jsme před krátkým časem hovořili, patří mezi nejlepší...

Umění

Alfons Mucha – nehynoucí inspirace

Slavný český malíř, grafik a designér období secese (nar. 1860, zem. 1939)...